Svenska lärosäten har arbetat med breddad rekrytering under många år, trots detta är det fortfarande betydligt vanligare att barn till högutbildade föräldrar väljer högskolestudier. Även ämnena högskolestudenter väljer skiljer sig åt utifrån bakgrund och könsbundna studieval är fortfarande vanligt. Tanken på högskolestudier bör väckas redan i grundskolan och högskolan behöver avdramatiseras, så att de som har förmågan att studera på högskolenivå inte hindras från det av ovidkommande faktorer.
UHR har tagit fram ett pedagogiskt lektionsmaterial i samarbete med Jorjet Barelias, förstelärare vid Hammerstaskolan i Botkyrka kommun och Frida Wikstrand, forskare och universitetslektor vid Malmö högskola. Det är tänkt att användas i grundskolans årskurs tre till sex under en lektion. Syftet med är att informera om och avdramatisera högskolan, och riktar sig till alla elever, oavsett bakgrund.
Förbereder eleverna inför möte
Materialet består av en kort animerad film, tillhörande lektionshandledning och övningar. Lektionen kan till exempel ges av en studie- och yrkesvägledare eller av en lärare. Vägledare inom högskolan kan be grundskolor att genomföra lektionen inför ett besök på lärosätet, eller inför att personal eller studenter från lärosätet besöker skolorna. Lektionen ger eleverna en grundkunskap om högskolan, något som kan fördjupa mötena.
Textad på flera språk
Filmen är textad på olika språk. Grundfilmen på Youtube är undertextad på svenska – med arabiska, engelska, finska och jiddisch som alternativ. Versioner med textning på meänkieli, romani och samiska finns som egna filmer i spellistan. Det finns även en syntolkad version.
Följ länken för att komma till lektionsfilmen.
Material | Storlek |
---|---|
![]() | 4.7 MB |